maanantai 23. heinäkuuta 2007

G'day, mates

Tosiaan, hengissa olen selvinnyt, vaikka viikko sitten en sita uskonutkaan. Matkattuani 36h ja (linnuntieta) 20 000km, olin melko jarkyttynyt, kun perille paasin. Kaikki tuntui ihan kamalalta ja halusin vaan akkia mihin tahansa muualle. Nyt olo on parempi, vaikka olen aivan pihalla aivan kaikesta.

Mun HostMum Allissa on ihan mukava. Pitaa alkaa tottua siihen, etta mua kohdellaan kotona, koulussa ja jokapuolella paljon enemman kuin lasta kun koti-Suomessa. Mun japanilainen "sisko" Kanako on pieni ja sopo, vasta 15. Asun Motuekan pikkukaupungissa etelasaaren pohjoisosassa. Kotini on muutaman kilometrin paassa koulusta ja keskustasta. Kun olin viela Suomessa, kaikkia Uuteen-Seelantiin tulevia vaihto-oppilaita kehotettiin varautumaan siihen, etta sisalla taloissa on talvella kylmempi kuin eurooppailaisissa taloissa yleensa. Ajattelin etta whatta heck, mahan olen suomalainen! Ei siella voi olla kylmempi kuin taalla, ei ne siella tiedakaan, mita kylma on. Vaarassa olin. Talot ovat sisalta jaakylmia. Paivisin ulkona on parhaimmillaan ehka 13 astetta, oisin on pakkasta. Talojen seinissa ei ole mitaan eristeita, joten kun ulkona on kylma, on sisalla kylma. Kun herasin tanaan, oli ikkunani jaassa. Sisapuolelta. Samanlaista on kuulemma jokapaikassa taalla.

Kouluni on Motueka High. Meininki on ihan erilaista, kun suomalaisessa lukiossa. Oppiaineita on vaan muutama ja tunneilla on loysaa. Vaikka opettajia pitaakin kutsua Mr., Mrs., Ms., sir tai ma'am, on kaikki opet mukavia ja rentoja. Laksyja ei tule juuri koskaan. Olen year 12-oppilas, joten mun taytyy pitaa koulupukua. Koulupuku on ihan ok, harmaa ruudullinen vekkihame, sininen pusero ja kauluspaita. Koulupukuun liittyy tiukkoja saantoja, mutta niita ei oikein valvota, varsinkaan nyt talvella, kun on kylma. Koulupuvun kanssa pitaa olla mustat nahkakengat, joten monet tytot kayttavat "tyylikkaita" mustia skeittikenkia kouluhameen kanssa.

Uusi-Seelantilaiset (eli kiwit) on todella mukavia. Kaikki hymyilee, on positiivisia ja kiltteja ja aina avuliaita. Suiomalaisena olen tottumaton tallaiseen. Kun menin tuossa eras paiva elektroniikkakauppaan, oli myyja niin kohtelias ja avulias, etta luulin sen flirttailevan mun kanssa.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Katos perhana. Tässä on monta päivää jo odotettu, että jotain tekstiä tulis. Ihmettelin jo, että pääsitkö perille ollenkaan. Kiva että on kivaa. Kuulostaa ihanalta varsinkin noi lämpötilahommelit ja koulupukuilut. Mullekin ruudullinen vekkihame !

Pärjäiles.

PS. Anteeks kommentin asiapitoisuuden vähyys, tai pikemminkin sen totaalinen puute.

PS vol2. BONGASIN AINAKIN YHEN TYPON !

Anonyymi kirjoitti...

Johnu sano käski että pöö!1 Täällä vaan on ihan harmaata niin että sopii sun vekkihamees sävyyn (: Nyt kun pääsin lukeen tän sun kirjotuksen siirrynkin täyspäiväisesti odottamaan kirjeesi saapumista. Mun kesä on löysä ja sun koulus on rento. Se on ihan hyvä ettei liikaa stressiä sulle. Sulla kun on tapana hamstrata sitä. Siunausta ja kaikkea hyvää terv. Hirshimaegi elikkä täl kertaa Anni ja Johnu poika

Anonyymi kirjoitti...

privet kasha.

ja tebja ljublju.

Anonyymi kirjoitti...

Toi koulupukuhan sopii sulle. Tavallaan olis hauska joskus kokeilla koulupukua vaikka viikon verran, vaikka ei se varmaan mun juttu olis... Kuten Anni jo kirjotti, ihan hyvä, että siellä on rentoo. Mä voin tulevana vuonna vaikka stressata sunkin puolesta sitten ;)